خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





گفت‌و‌گوی روزنامه «ایران» با دکتر منصور ساعی: خبرنگار در کسوت یک دیپلمات

    مدتی قبل در مورد "دیپلماسی رسانه و نقش آن در عرصه روابط عمومی بین المللی " گفتگویی با روزنامه ایران داشتم كه  مشروح آن را در ادامه می خوانید.

     عصرحاضر را عصر رسانه نامیده‌اند. چرا که امروز رسانه‌ها یکه‌تاز متن زندگی انسان‌ها شده‌اند و متولیان آن از مدیران رسانه‌ای گرفته تا خبرنگاران، در کسوت یک دیپلمات به عنوان نماینده جامعه در عرصه بین‌المللی عمل می‌کنند از این رو سیاستگذاران در هر کشوری نباید از نقش و جایگاه رسانه در عالم مدرن غافل شوند. در این زمینه بر آن شدیم تا با دکتر منصور ساعی، استاد ارتباطات که سابقه تدریس در زمینه ارتباطات سیاسی را نیز در کارنامه‌اش دارد هم‌صحبت شویم و نظر وی را در رابطه با «کارکرد دیپلماتیک رسانه» جویا شویم. آنچه در ادامه می‌آید ماحصل این گپ و گفت است که می‌خوانید:

    *جناب دکتر ساعی، برخی از صاحبنظران بر این باورند که تعامل میان دولت و رسانه‌ها اجتناب‌ناپذیر است و کشورها برای حفظ منافع ملی‌شان به تقویت «دیپلماسی رسانه‌ای» می‌پردازند، نظر شما دراین‌باره چیست؟

    شاید در ابتدا بهتر باشد که تعریفی از «دیپلماسی رسانه‌ای» ارائه دهیم. در «دیپلماسی رسانه‌ای» کشورها سعی می‌کنند از رسانه‌ها برای پیشبرد اهداف سیاسی‌شان در ورای مرزهای خود استفاده کنند و تلاششان بر آن است افکار عمومی جهانیان را ترغیب کنند تا سیاست‌ها، اهداف و برنامه‌هایشان موردپذیرش آنان قرار گیرد. در پاسخ به پرسش شما می‌توان گفت که بله، رسانه‌ها در جریان تعامل‌شان با سیاست می‌توانند حتی به عنوان نماینده یک دولت در عرصه بین‌المللی ظاهر شده و اهداف یک جامعه را پیش ببرند؛ از این رو کشورهایی که از رسانه فراملی بهره می‌گیرند، بسیار در زمینه روابط دیپلماتیک‌شان موفق شده‌اند. برای مثال در کشورهایی مانند امریکا، رسانه‌ها خطوط سیاست خارجی دولت را تعیین می‌کنند. در این کشورها زمانی که اطلاعات جزئی از یک موضوع فراملی یا سیاست خارجی در رسانه‌ها نشت(Leak of information ) پیدا می‌کند،یک فضا یا جو رسانه‌ای ایجاد شده و پرونده‌های مختلفی درباره آن موضوع نوشته می‌شود؛ نشریات به تهدیدات و فرصت‌های آن سوژه پرداخته و نقاط ضعف و قوت کشور خود را در برابر آن می‌سنجند. در چنین شرایطی است که حتی دولتمردان از سرمقاله نشریاتی چون نیویورک تایمز (The New York Times) یا واشنگتن پست (The Washington Post) سرمشق می‌گیرند. حتی خود ما نیز گاهی اوقات به این سرمقاله‌ها رجوع می‌کنیم. این مسأله بیانگر آن است که چقدر رسانه می‌تواند در بهبود سیاست خارجی کشور و تعیین خطوط سیاسی آن تأثیرگذار باشد.


    این مطلب تا کنون 8 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : رسانه‌ها ,رسانه ,سیاست ,رسانه‌ای» ,خارجی ,اهداف ,سیاست خارجی ,«دیپلماسی رسانه‌ای» ,عرصه بین‌المللی ,عنوان نماینده ,
    گفت‌و‌گوی روزنامه «ایران» با دکتر منصور ساعی: خبرنگار در کسوت یک دیپلمات

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده

تگ های برتر